zondag 20 januari 2013

snertwandeling en snertdiploma

Ondanks het oranje weeralarm, gingen we vandaag naar Merselo voor de snertwandeling en de diploma-uitreiking van Heidewachtelpassie. We waren niet de enigen die zich niet lieten afschrikken door de weersvoorspellingen.

We gingen met ongeveer dertig Heidewachtels naar het bos. Eerst werden alle teefjes losgelaten, daarna één voor één ook de reuen. Raffa was net als vorige week meer geïnteresseerd in rennen dan in stoeien. In Teun vond hij een maatje. Het was prachtig om zo'n grote roedel honden in de sneeuw  bezig te zien. Af en toe moest Raffa even aan de lijn lopen. Dat vond meneertje maar niets en hij trok behoorlijk. Wat dat betreft kan hij een voorbeeld nemen aan zusje Zola. Voor het eerst toonde Raffa ook wat interesse in het vrouwelijke geslacht. Hij achtervolgde heel opdringerig een jong teefje.

In de boerderij was het heerlijk warm. Mia had een enorme pan snert gemaakt en Gerard en Judith serveerden broodjes knakworst. En toen kwam het uur van de waarheid; de diploma-uitreiking.

Raffa kreeg wel een diploma maar met 55 punten had hij de laagste score van alle pups. Natuurlijk had ik dat wel zien aankomen. Eén van de oefeningen was immers volledig de mist in gegaan. Raffa kreeg daarvoor een nul op zijn cijferlijst. Ik voelde me desondanks heel teleurgesteld. Geert en Raffa hebben zo hard gewerkt. Raffa hoeft niet onder te doen voor de andere jonge honden. Het lijkt nu net of hij de oefeningen niet beheerst en dat is echt niet het geval.

Raffa's cijferlijst

Ik ben gewoon heel trots op Raffa en op wat hij allemaal heeft geleerd. Hij kan het gewoon nog niet onder alle omstandigheden en dat is echt niet raar voor een hondje van acht maanden. Ik blijf wel zitten met het gevoel dat de omstandigheden tijdens het vooruit sturen nodeloos moeilijk waren en ook niet voor alle honden gelijk. Ik laat het nu maar los. Op naar de beginnerscursus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten