dinsdag 18 juni 2013

druk weekend

Zaterdag kwamen Theo en Irene op bezoek met hun Heidewachtels Sjtuufke en Bo. De zestienjarige Paddi was thuis gebleven. Ik was vooraf heel benieuwd of Raffa zijn vriendinnetjes zou herkennen. Dat was duidelijk het geval. Hij wist haarfijn dat hij Bo met haar bot maar beter met rust kon laten en dat hij met Sjtuufke straffeloos kon stoeien.

Het hele gezelschap ging, helaas zonder mij, wandelen in De Pan. De honden hebben heerlijk gerend en gezwommen maar ook stukken braaf aan de lijn gelopen. Raffa vond het prima om aangelijnd naast Geert te lopen terwijl Bo los voor hem uitdrentelde. Een paar weken geleden zou dat echt nog niet hebben gekund. Geert maakt echt vorderingen met de discipline.

ik haal je in hoor Sjtuufke

mmm, wat komt er uit dat zakje

even afkoelen in een modderplas
 
Tijdens de BBQ lagen de honden ondanks alle lekkere geuren, rustig op hun plaats totdat de baasjes hen weer vrij gaven. Raffa en Sjtuufke vonden dat ze lang genoeg stil hadden gelegen. Het was geweldig om hen samen te zien spelen met een balletje.

zijn jullie nu nog niet uitgegeten?

Bo speelt mooie hond

jij mag mijn bal ook vasthouden hoor Sjtuuf


wat een lol
 
Zondag vierde Geert's moeder haar tachtigste verjaardag in De lemerhoef. Omdat we buiten op het terras konden zitten, mocht Raffa mee. Hij kreeg een heerlijk plekje in het zand naast een heg. Daar heeft hij de hele middag onverstoord in de schaduw aan de pin gelegen. Alleen tijdens het luidruchtige uitbrengen van de toost kwam hij zich even melden. Wat een voorbeeldig hondje!

daar hoort Raffa natuurlijk bij

de baas heeft nette kleren aan

lekker mijn eigen plekje aan de pin

ik slaap gewoon door als ik geaaid wordt 
Vanwege het feest misten we de wandeling, BBQ en diploma-uitreiking van Heidewachtelpassie. Natuurlijk waren we toch benieuwd naar het resultaat van het examen. Judith zette de puntenlijst op facebook. Geert en Raffa waren eerste geworden in de beginnersgroep met 63 van de 70 te behalen punten. Een prachtig resultaat van mijn twee toppers.

geslaagd met vlag en wimpel

Bij de omgang tussen baas en hond had de examinator opgemerkt dat Geert Raffa niet moet overvragen. Ik ben erg benieuwd waar dat vandaan komt. Geert is wel serieus bezig maar traint niet overmatig veel. Buiten de twee trainingen bij Heidewachtelpassie en Discendo doet hij alleen wat
appèloefeningen tijdens de boswandelingen en hooguit één keer per week doet hij wat oefeningen met dummies.

Raffa is op trainingen zo hyper en fanatiek dat mensen al snel concluderen dat hij altijd wel zo druk zal zijn. Thuis hebben we echter een rustige hond die zelf stille plekjes opzoekt om lekker te slapen. Ook in een vreemde omgeving met heel veel prikkels vind ik hem niet overmatig druk. Pas als er gewerkt mag worden gaat er een knopje om. Een waarschuwing is echter nooit verkeerd. We zullen er goed op letten dat ons mormeltje niet overvraagd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten